ÇAĞIN VEBASI: İNTERNET BAĞIMLILIĞI
Günümüzde çoğu insan güne internet ile başlayıp, internet ile günü bitirmektedir. Uyanır uyanmaz ilk işi maillerini kontrol etmek, tweet atmak olan, gün içerisinde sürekli bunları yapan ya da facebook gibi sosyal paylaşım sitelerini kontrol eden kişi sayısı oldukça fazladır. İnternet özellikle bilgiye ulaşma ve bilişsel gelişim açısından yararlıdır ancak yanlış kullanımı sonucunda kişinin gerçek dünyadan kopup sanal bir hayat yaşaması ve bağımlı olmasına neden olmaktadır.
İNTERNET BAĞIMLILIĞININ BELİRTİLERİ NELERDİR?
1) İnternette fazla vakit geçirmenin yanlış olduğunu bildiği halde kendini durduramamak
2) Her gün internete bağlanmak, bağlı iken zamanın farkında olmamak, sorulduğunda ise inkâr etmek
3) İnternet dışı uğraşlara ilginin kaybolması
4) İnternette harcanan zamanın giderek artması
5) Aile ve arkadaşların ihmal edilmesi
6) İnternet kullanılmadığı zaman sıkıntı,huzursuzluk, sinirlilik halinin ortaya çıkması ve zihin sürekli internet konusuyla meşgul olması.
Aslında en belirleyici olan işlevselliğin bozulmasıdır. Yani kişinin okul başarısının düşmesi, iş performansının azalması, ailesine karşı sorumluluklarını yerine getirememesi işlevsellikteki bozulmanın en önemli belirtisidir. İnternet her bireyi aynı şekilde etkilemez. Bireyin ihtiyaçlarına göre etkilenme biçimide farklılık gösterir. Gençlerde yalan söyleme, sorumluluklarını yerine getirmeme, uyku bozukluklarından kaynaklanan sorunlar, yüz yüze iletişim kurmada zorlanma gibi sorunlar görülebilmektedir.
İnternet, öğrencilerin hem dostu hem düşmanı olabilmektedir. Ders çalışmak sıkıcı, internet ise eğlencelidir. İnternette aradığı bilgiye erişmek gençlerin derslerine olumlu katkıda bulunurken ders dışında başka amaçlara yönelip internette kalma süresi uzadıkça ders çalışma süresi kısalmaktadır. Okul çağındaki çocuklara bakıldığında bilgisayar ve internetin uygunsuz kullanışı; şiddet içeren oyunlar,uzun süreli kullanım,uygun olmayan sitelerin gezilmesi, uykusuzluk,dikkat bozukluğu, çevreye ilgisizlik, gerçek hayattan kopma gibi zorluklar sıralanabilir. Özellikle belli yaşın altındaki çocukların online oynanan oyunlarda, sosyal paylaşım sitelerinde tanımadıkları kişilerle iletişime geçmeleri ve onlara kendileri hakkında bilgi vermeleri çocukların ve gençlerin istismar edilmesi yönünde tehlikeli bir kapıyı aralamaktadır.
NE YAPILABİLİR?
Çocuklar için; Öncelikle ailelerin bu konuda bilinçlenmesi ve internetin bilinçli kullanımını çocuklarına öğretmeleri çok önemlidir. Ailelerin çocuklarını internetin olumlu ve olumsuz yönleri konusunda bilgilendirmeleri ve ikna edici konuşmalarda bulunmaları önemlidir. Özellikle tanımadıkları kişilere bilgilerini vermemeleri yönünde uyarmaları gerekir.
Evde sağlıklı bir iletişim ortamının olması, yaşı ne olursa olsun kişilerin farklı ortamlara yönelmesini engeller. Çocuğun internet kullanımını sınırladıktan sonra ebeveynlerin saatlerce bilgisayarda vakit geçirmesi olumsuz örnek oluşturacak ve çocuğun etkili kullanmayı öğrenmesini engelleyerek ‘sen bana zararlı olduğu için değil, kendin oynayabilmek için beni bilgisayardan kaldırdın’ şeklinde tepki göstermelerine neden olacaktır.
İnternet bağımlılığından kurtulmak isteyenlere günlük internet kullanım saatlerini değiştirmek, örneğin bir mutfak saati yardımı ile bilgisayarı kapatmasını hatırlatmak, haftalık internet kullanımı hedefi çizelgeleri yapıp bunları kaydetmek, küçük kartlara internetin faydaları ve zararlarını yazmak yardımcı olacaktır.
SAĞLIKLI İNTERNET KULLANIMI NE KADAR OLMALIDIR?
2 yaşından küçük çocukların internet, TV ya da bilgisayarla karşılaşması uygun değildir.Okul öncesi yaş grubu için günde 30 dakikayı geçmeyecek şekilde internet kullanımı yeterlidir.İlköğretimin ilk 4 yılında ödev haricinde oyun ve eğlence için günlük 45 dakika zaman ayrılmalıdır. Sonraki yıllarda hafta sonu daha esnek olmakla birlikte günde 1 saat kullanım uygundur. Lise çağında da günlük 2 saat yeterlidir.